Kundaliniyoga

KUNDALINIYOGA
Yoga er for alle! Uansett alder og fysikk, tidligere erfaring og smidighet. Du kommer akkurat som du er!

Kundaliniyoga slik vi underviser her hos YogaGlede er i følge Yogi Bhajan og hans formidling av denne eldgamle yogatradisjonen med utspring i India for flere tusen år siden. Denne yogaformen kom til vesten på 1960-tallet og sånn sett er den ganske “ny” her. I Norge vokser den gradvis frem, og flere har vært borti den uten at de har vært klar over det via Medisinsk Yoga ettersom denne bygger på Kundaliniyoga og har mange fellestrekk med denne.

Dette er en helhetlig yogaform på den måten at i løpet av en yogaøkt jobber man med alle de 8 delene av yoga. Kundaliniyoga er en enkel og kraftfull metode, hvor man ved regelmessig praktisering forbedrer både din fysiske helse, men også din mentale og emosjonelle helse. Du blir mer balansert, fokusert og får økt selvinnsikt. Dette gjør at hverdagens kjas og mas blir lettere å håndtere, og slik får man økt livskvalitet og økt livsglede.

Noe av det beste med Kundaliniyogaen er at den er så enkel! Det er enkle øvelser som de fleste kan utføre. Den er lett å tilpasse om man har enkelte utfordringer, og den virker kjapt og effektivt.
Kundaliniyogaen jobber med nervesystemet, kjertelsystemet, immunforsvaret, sirkulasjonssystemet og ikke minst jobber den med pusteapparatet. Muskler blir sterkere, sinnet blir balansert, og man føler seg roligere og mer avslappet. Stress og bekymring er lettere å håndtere, eller forsvinner helt. Man sover bedre og man møter verden på en mer positiv og optimistisk måte.

I dag blir det bare mer og mer forskning på yogaens effekter. Rundt omkring i verden foregår det ulike studier. En av disse studiene går på Kundaliniyogaens Kirtan Kriya meditasjon. Dette er en meditasjon alle som går nybegynnerkurset hos oss får lære. Den er enkel å lære og enkel å utføre.

Gangen i en Kundaliniyogatime

En typisk Kundaliniyogatime er bygd opp etter et fast mønster:

Inntoning – Vi setter oss i “yoga-modus”, kommer i kontakt med vår indre lærer og knytter oss på de gamle læringene ved å uttale mantraet Ong Namo Guru Dev Namo.

Oppvarming – Noen ganger har vi oppvarming med bl a balanseøvelser, andre ganger ikke.

Kriya – Dette er hoveddelen. En kriya er et sett med yogaøvelser som er satt sammen for å oppnå en bestemt effekt. Det kan være at settet jobber med nyrene eller ryggen, eller den gjør oss klar for meditasjon.

Hvile – Kundaliniyoga har mye hvile. Oftest hviler vi litt mellom hver øvelse. Og hvilen er like viktig som øvelsene. Øvelsene setter i gang ting, løsner spenninger, frigjør energi. Hvilen integrerer dette i kroppen. Da får energien lov å sirkulere rundt dit den skal, og kroppen kan lettere slippe taket i spenningene vi har jobbet fysisk med å løsne opp i.

Etter at kriyaen er ferdig har vi en lengre hvile. Den er som regel på ca 10 min, men kan være kortere eller lengre. Her hviler vi i stillhet, hvor deltakeren selv guider seg inn i hvile. Enten ved å systematisk gå igjennom hver kroppsdel eller bare ved rett og slett ligge ned og la kroppen komme til ro av seg selv. Det er ingen guiding fra lærer ettersom dette er en stund for deltakeren til selv å komme i kontakt med kroppen uten innblanding utenfra. Av og til spiller man musikk under hvilen.

Oppvåkningsserie – Man avslutter hvilen med en serie øvelser for å vekke kroppen. Dette blir guidet av læreren.

Meditasjon – Kundaliniyoga inneholder alltid meditasjon. Meditasjon er det som tar oss
dit vi vil. Dette kan være en stille meditasjon, en mantra-meditasjon (med eller uten musikk), eller en pustemeditasjon.

Uttoning – Etter meditasjonen avslutter man med uttoning for å avslutte yogaøkten. Her bruker man mantraet Sat Nam.

Hvem passer Kundaliniyoga for?
Kundaliniyoga passer i utgangspunktet for alle. Det er lett å tilpasse øvelser til ulike fysiske utfordringer, og vi har ingen håndstående eller hodestående stillinger.

Kundaliniyoga passer for deg som:
vil bli bedre kjent med deg selv – Kundaliniyoga er kanskje en av de yogaformene som raskest setter deg i kontakt med deg selv. Dette kan være skummelt, men belønningen er enorm! Du kommer endelig HJEM!

vil lære å meditere – Meditasjon er en stor del av Kundaliniyogaen. Den er faktisk det vi jobber mot når vi gjør de ulike fysiske øvelsene. Kundaliniyoga har mange ulike måter å meditere på. Kanskje er ikke pustemeditasjon det du vil ha, men da kan du velge mellom andre, f eks mantrameditasjon.

sliter med stress, uro, bekymring og trenger noe som kan hjelpe deg å roe ned – Kundaliniyoga har mange enkle, men effektive øvelser, meditasjoner og pusteteknikker for å redusere stress, angst og uro.

sliter med vond rygg, stive skuldre e l – Kundaliniyoga er enkel å tilpasse til kroppen akkurat som den er der og da. Derfor vil man alltid finne noe innen Kundaliniyogaen man kan gjøre selv om ryggen ikke vil være med.

sliter med overgangsalderens ulike plager – Kundaliniyogaen jobber med kjertelsystemet, og ettersom mange av plagene i overgangsalderen er hormonelt betinget vil mange få hjelp av denne yogaen. Vi har bl a en pusteteknikk som hjelper når hetebølgene kommer over deg!

sliter med lidelser som fibromyalgi eller endometriose – Kundaliniyoga har god effekt på hormonene våre, og mange typiske kvinnelidelser skyldes hormonbalansen i kroppen vår. Selv om selve lidelsen ikke nødvendigvis er hormonrelatert, så er mange av de vonde bieffektene av lidelsene det – f eks stress.
(YogaGledes Monica har endometriose og før hun begynte med Kundaliniyoga led hun under et smertehelvete – les mer under Om Yogaglede).

er glad i å synge – Kundaliniyoga bruker mantra – enten inne i oss, eller vi uttaler de høyt. Vi toner oss inn og ut med mantra, og kanskje har vi mantra sammen med øvelsene, og meditasjonene kan være mantrameditasjoner. Av og til monotont, av og til som om vi synger. Det er selvfølgelig frivillig om man vil være med. Men her kan du altså få lov å synge! (Og for deg som nå ble litt bekymret fordi du ikke er så glad i å synge eller synes sangstemmen ikke holder helt mål – det handler egentlig ikke om å synge, men om å uttale lydene høyt for å oppnå bestemte vibrasjoner – du lærer mer om dette på kurs. Og mange kjenner en befrielse når de først har turt å være med på mantraene!)

Kundaliniyoga er kanskje ikke noe for deg som:
er redd for å bli kjent med ditt indre – Man må regne med å komme i kontakt med sitt indre, og for mange kan dette være litt skummelt. Man har kanskje dype innvendige sår man er redd for å rippe opp i. Man kan ha situasjoner som man sliter med og ikke er klar for å ta tak i. Kundaliniyoga vil la deg kjenne på dette ganske raskt, og det kan være skremmende for mange, og reaksjonen da er ofte at “Kundaliniyoga ikke er noe for meg!”. Har du noe du sliter med som du har lyst å jobbe med er Kundaliniyoga absolutt noe for deg! Kanskje du vil ta en prat med læreren først for å høre om dette kan være noe for deg. Det viktige er at du uansett lytter til deg selv og går sakte frem.

vil bli veldig myk samt stå på hendene – Er du ute etter å bli veldig myk og smidig, er nok ikke Kundaliniyoga det rette for deg, da denne yogaformen har mer fokus på det indre plan enn det rent fysiske. Man blir smidigere med Kundaliniyoga også, men man kommer fortere dit om man velger en mer dynamisk yogaform. Vi står ikke på hendene eller hodet, så dette lærer du dessverre ikke hos oss.

– i grunnen er mest ute etter en god fysisk treningsøkt – Yoga er ikke trening. I vesten har yoga feilaktig blitt satt i samme bås som fysisk trening slik du får på f eks treningsstudio. Yoga er MYE MER enn fysisk trening. Den fysiske biten er bare en liten del av yogaen. I Kundaliniyogaen er den fysiske biten mer å bli sett på som en forberedelse til meditasjonen. Noen timer kan derfor være mindre fysiske enn andre. Allikevel kan man oppnå en god fysisk økt med Kundaliniyoga om det er det man er mest ute etter. Prøv f eks Sat Kriya workout-kriyaen! Eller hvorfor ikke gjøre 108 frosker?… Men altså – Kundaliniyoga er ikke den formen for yoga man først og fremst velger om man går mest for den fysiske “trenings”-biten. Prøv da heller f eks Iyengar- eller Ashtangayoga om det er fysisk yoga du ønsker.

ønsker flyt og dynamisk yoga – I Kundaliniyoga sitter vi mye når vi gjør øvelser. Vi har mange stående og liggende øvelser også, men ettersom tanken er at det er i sittende stilling kroppen er mest tilstede her og nå, foregår mye i sittende stilling. En time er lagt opp til ulike øvelser hvor man gjør en øvelse en viss tid, deretter hviler en viss tid, før man går videre til neste. Vi har solhilsen også her, men den er ikke like mye brukt som i andre yogaformer. Prøv da heller Hatha- eller Jivamuktiyoga om det er dynamisk yoga du er på utkikk etter.

ikke så glad i å meditere – Kundaliniyoga (som all annen yoga egentlig) handler om meditasjon. Vi gjør alltid meditasjon i løpet av en Kundaliniyogaøkt. Det er her vi kan utvikle vår bevissthet, komme i kontakt med vårt indre, rense sinnet for all unødig rot og finne den dype roen vi lengter etter. Og kanskje du finner en måte å meditere på som du liker etter å ha prøvd de ulike meditasjonsformene Kundaliniyoga har å by på – det er noe for enhver smak her…

Det er bare du selv som kan si om noe passer deg eller ikke, men ofte vet man ikke før man har prøvd. Kom på en prøvetime så finner du ut om denne yogaformen passer deg! Mange er blitt positivt overrasket etter at de har vært med på en time…